
O mnie
Wiele osób posiadających własną stronę www zastanawia się, jak poprawić jej indeksację w wyszukiwarkach internetowych. Najczęściej z problemem indeksacji borykają się właściciele sklepów internetowych, w których ilość adresów podstron przekracza niejednokrotnie wiele tysięcy. Rozwiązaniem w tym przypadku (oprócz popranej struktury linkowania wewnętrznego strony) okazać się może plik Sitemap.xml. Ten pozornie niewielki plik stanowi mapę, za pomocą której roboty wyszukiwarek są w stanie szybciej dotrzeć do wszystkich zasobów witryny, co przyspiesza jej indeksację. Jak utworzyć mapę strony oraz o czym należy koniecznie pamiętać? W jakim celu tworzy się mapę strony? Mapa strony w formacie XML powinna zawierać adresy wszystkich podstron (za wyjątkiem tych zablokowanych przed indeksacją i adresów wykluczonych) dostępnych w całym serwisie. Dzięki temu proces indeksacji każdego ze wskazanych zasobów znacząco może przyspieszyć. Mapa witryny zamieszczana w tym formacie przydaje się w szczególności w serwisach liczących podstrony w tysiącach, a niekiedy setkach tysięcy podstron. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby mapę XML tworzyć dla mniejszych serwisów. W przypadku popularnych CMS-ów możliwe jest zainstalowanie dodatkowych pluginów, automatycznie tworzących mapę na podstawie dostępnych na stronie zasobów. W pliku tym zawierać można zarówno adresy samych podstron jak i grafik, znajdujących się na tych stronach. Funkcja ta przydaje się w szczególności w dużych sklepach internetowych. Jakie adresy dodać do mapy strony? Do mapy strony warto wpisywać tylko takie podstrony, które powinny pojawić się w indeksie wyszukiwarki. Podstron, których nie chcemy indeksować, nie powinniśmy dodawać do tego pliku. Do najczęściej spotykanych błędów zaliczyć można zamieszczenie w mapie adresu logowania, rejestracji, tagów, podstrony polityki prywatności i regulaminu. Czy plik sitemap.xml wpływa na proces pozycjonowania? Dodanie mapy strony w formie pliku sitemap.xml, nie ma bezpośredniego wpływu na wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania. Śmiało można zatem stwierdzić, że nie jest ona jednanym z setek czynników rankingowych, na które uwagę zwracają roboty wyszukiwarek. Mapa strony ułatwia, a przede wszystkim przyspiesza indeksowanie podstron i zasobów (jak zdjęcia), dzięki czemu kolejne podstrony mogą zostać uwzględnione w indeksie wyszukiwarki. Plusy utworzenia pliku sitemap.xml: Większa szansa na to, że roboty wyszukiwarek zaindeksują poprawnie podstrony serwisu. Możliwość dodania priorytetów, częstotliwości aktualizacji oraz daty ostatniej aktualizacji danego zasobu. Mapa XML umożliwia dodanie adresów grafik, poprawiając widoczność strony w Google Grafika. Jak stworzyć sitemap.xml? Mapę strony XML można utworzyć za pomocą dedykowanych narzędzi dostępnych w sieci. Większość ze stron umożliwia utworzenie mapy zupełnie za darmo. Jedynym ograniczeniem w tym przypadku jest ilość zawieranych podstron w finalnym pliku. W przypadku, gdy serwis składa się z większej ilości podstron niż 50000, należy utworzyć indeks mapy, w którym zawarte zostaną adresy wszystkich składowych map. Większość CMS-ów umożliwia automatyczne generowanie mapy witryny. Przykładem może być popularny WordPress, czy darmowa PrestaShop. A co jeżeli chcemy ręcznie utworzyć taki plik? Od czego zacząć? Dodanie mapy strony nie zajmuje wiele czasu – dla realizacji tego celu można użyć dowolnego generatora map XML, bądź utworzyć taki plik ręcznie (o ile nasz CMS nie posiada już takiej funkcji). Poprawnie utworzony plik mapy witryny może zdecydowanie przyspieszyć indeksowanie zasobów strony w szczególności, gdy serwis ma błędy w nawigacji wewnętrznej. Bardzo ważne jest, aby każdorazowo aktualizować mapę XML w przypadku, gdy zmieniamy adresację podstron serwisu bądź dodajemy/usuwamy kolejne podstrony witryny. Przeznaczenie mapy strony HTML jest nieco inne od XML. Przede wszystkim ma to związek z innym odbiorcą, ponieważ w przypadku omawianego rodzaju mapa jest skierowana do użytkowników. Dzięki temu zyskują dodatkową pomoc w nawigacji i poruszaniu się po Twojej witrynie. W ten sposób z większą łatwością mogą dotrzeć na najważniejsze podstrony bądź takie, które uznasz, że są dla nich pomocne. Pamiętaj również o tym, że wykorzystywanie mapy strony HTML znacznie uprości Twoją witrynę, co na pewno dostrzeże i wynagrodzi Google. Ma to także związek z tzw. User Experience. Zwróć też uwagę na to, że mapa strony HTML zazwyczaj znajduje się w stopce i większość użytkowników właśnie tam szuka najpotrzebniejszych podstron. W przypadku sklepów online może to być m.in. zakładka zwrot, regulamin, FAQ, reklamacja oraz strona główna. Natomiast na stronach internetowych zazwyczaj jest to: kontakt, usługi, blog, o nas i opinie.
Źródło:
1. https://telegram.dog/BioTrendyPL/576
Podpis