
O mnie
Sitemap może przybierać wiele form, jednak do najpopularniejszych od wielu lat należą pliki XML bądź HTML. W przypadku tego pierwszego rozwiązania, właściciel portalu internetowego spotka się z mapą o rozbudowanej strukturze, która jest dedykowana dla robotów wyszukiwarki Google. Zbiór wszystkich podstron portalu zawiera szczegółowe informacje nie tylko o adresach URL, ale również o dacie ostatniej aktualizacji, priorytecie linku czy częstotliwości dokonywanych zmian. Sitemap w formacie HTML stanowi natomiast mapę strony przeznaczoną przede wszystkim dla jej użytkowników. Pomaga ona w łatwym odnalezieniu się na stronie. Odpowiednio stworzona mapa będzie również współczynnikiem wspierającym UX. Warto o to zadbać, ponieważ Google od wielu lat docenia portale proste w użytkowaniu, które cieszą się niskim współczynnikiem odrzuceń. Jak widać, korzystanie z sitemap niesie za sobą ogrom korzyści, które pozytywnie wpłyną na renomę prowadzonej przez Ciebie witryny w sieci. Z mapą strony XML bądź HTML bardzo często można spotkać się w przypadku pozycjonowania portalu w wyszukiwarce Google. Wbrew wszelkim opiniom, dodanie pliku sitemap do struktury nie będzie miało bezpośredniego wpływu na wzrost pozycji w wynikach prezentowanych przez giganta ze Stanów Zjednoczonych. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że obecność sitemap nie jest jednym z wielu czynników rankingowych wyszukiwarki Google. Mapa strony internetowej będzie olbrzymim ułatwieniem dla algorytmu, który dzięki obecności takiego pliku może przeanalizować wszystkie podstrony prowadzonego przez Ciebie portalu. To mocno zwiększa szansę na poprawne zaindeksowanie. Wirtualna mapa witryny daje również możliwość dodania priorytetów czy nawet częstotliwości aktualizacji danego zasobu. Jak wiadomo, Googlebot pozytywnie ocenia podmioty regularnie odświeżane. To właśnie z tego powodu warto zadbać o cykliczne prowadzenie choćby firmowego blog a bądź zakładki aktualności. Obecność pliku sitemap XML pozwala także dodać adresy wszystkich grafik, poprawiając tym samym widoczność strony w usłudze Google Grafika. Jakie korzyści przynosi mapa witryny? Pierwszą i główną zaletą mapy witryny XML jest znaczna poprawa w zakresie indeksowania strony internetowej. Roboty indeksujące takie jak Googlebot odczytują ten plik/podstronę, aby bardziej inteligentnie przetworzyć Twoją witrynę, a następnie przedstawić użytkownikom jej zawartość w wyszukiwarce. Drugą, lecz nie mniej ważną zaletą, jest krótszy czas indeksowania. Mapa witryny pomaga robotom szybciej indeksować Twoją stronę, niż ma to miejsce w przypadku witryn bez sitemapy. To oznacza, że treść zostaje przetworzona prawie natychmiastowo i sprawia, że nowa podstrona jest widoczna w wyszukiwarce (w większości przypadków) od razu po jej dodaniu. Kolejnymi korzyściami jest priorytetyzowanie indeksowania w niektórych wyszukiwarkach za pomocą stosownych metadanych zawartych w mapie witryny. Pozwala to wskazać danej wyszukiwarce, które adresy są kluczowe i ‘proszą’ o priorytetowe przetworzenie. Co więcej, jeśli Twoja strona wykorzystuje treści multimedialne i jest wyświetlana np. w Google News lub używa innych adnotacji, algorytm Google w razie potrzeby może uwzględnić dodatkowe metadane w celu lepszego wyszukania. Czy dodanie mapy witryny może zaszkodzić? Odpowiedź jest prosta: nie! Nawet w najbardziej niewyobrażalnym i najgorszym możliwym scenariuszu, Twoja witryna w żaden sposób nie ucierpi. Jedynym negatywnym efektem będzie zwykły brak pozytywnego efektu i ewentualna strata czasu. Utworzenie i dodanie mapy witryny XML nigdy nie zaszkodzi Twojej stronie internetowej. Niezależnie co do niej wstawisz, nigdy nie zostaniesz ‘ukarany’ przez wyszukiwarki za jej posiadanie. Krótko mówiąc, w większości przypadków strona internetowa będzie czerpać jedynie korzyści z posiadania sitemapy, a możliwość że coś pójdzie nie tak jest prawie zerowa. Czy istnieje ograniczenie liczby linków w mapie witryny? Owszem, takie ograniczenie istnieje, jednakże większość stron nigdy tego limitu nie wykorzysta. A nawet jeśli wykorzysta, to istnieją sposoby na bardzo proste obejście powyższej granicy. Teoretycznie mówiąc, plik mapy witryny posiada limit 50000 adresów URL, co oznacza, że w 99,9% przypadków nie trzeba zawracać sobie tym głowy. Nawet jeśli Twoja strona dojdzie do tego momentu i przekroczy magiczną liczbę 50 tys. linków, możesz dodać tzw. mapę map witryny, czyli główną mapę z kilkoma podrzędnymi mapami witryny. Jeśli zastanawiasz się o co chodzi, to podpowiemy, że omawiany limit dotyczy jednej sitemapy, a nie całej strony internetowej. W praktyce oznacza to, że możesz stworzyć jedną główną sitemapę, która będzie zbiorem bardziej konkretnych map witryny, podzielonych np. według kategorii (każda z osobnym limitem 50000 adresów). Jak stworzyć mapę witryny XML? Jeśli Twoja strona nie jest oparta o system CMS (typu WordPress), musisz ręcznie wygenerować plik sitemap.xml. Z pomocą przychodzą darmowe narzędzia, jak np. generator map XML, który pozwala Ci utworzyć sitemapę na kilka sposobów: Narzędzie w chmurze Aplikacja na PC (tylko Windows) Wtyczka WordPress Jeśli chodzi o generowanie mapy witryny dla strony WordPress, to ostatnia opcja jest tylko jedną z setek możliwości dla powyższego systemu CMS. W tym przypadku możesz skorzystać z wielu innych wtyczek, a jeśli korzystasz z pełnego pluginu SEO (pokroju Yoast SEO), nie musisz robić nic, jako że takie rozszerzenia robią wszystko za Ciebie.
Źródło:
1. https://telegra.ph/Kategorie-Mapa-strony-01-11
2. https://www.wykop.pl/link/5738519/wyciek-danych-osobowych-przez-sitemape-w-wordpress/