Kiermarko
 
Notifications
Clear all
Kiermarko
Kiermarko
Grupa: Zarejestrowany
Dołączył: 2021-04-16
New Member

O mnie

Według oficjalnych informacji Google, indeks ich wyszukiwarki ma rozmiar ponad 100 000 000 GB i składają się na niego setki miliardów stron internetowych. Tak ogromna ilość danych oraz stale generowana pula nowego contentu jest nie lada wyzwaniem w procesie szybkiego i sprawnego indeksowania, czego efektem są występujące co jakiś czas kilkudniowe przestoje w uwzględnianiu nowych dokumentów w wyszukiwarce Google. Sama obecność nowych treści w indeksie jest absolutną podstawą w procesie pozycjonowania, dlatego niezbędne jest podjęcie wszelkich kroków, które to usprawnią. Dużym ułatwieniem dla crawlerów – szczególnie w przypadku dużych serwisów – jest tzw. mapa strony, która jest tematem tego wpisu i która pomimo małego stopnia skomplikowania jest często spychana na margines w procesie optymalizacji serwisów. Czym jest mapa strony i kiedy warto ją dodać? Mapa strony jest prostym plikiem tekstowym wykorzystującym język znaczników XML (Extensible Markup Language) do zgromadzenia w jednym miejscu wszystkich istotnych podstron serwisu. Dzięki posiadaniu i regularnym aktualizowaniu mapy strony, ułatwiamy robotom wyszukiwarek zapoznanie się z zawartością naszego serwisu oraz umożliwiamy szybsze odnalezienie i zaindeksowanie nowych podstron. Mapa serwisu jest szczególnie istotna w następujących sytuacjach: złożona struktura serwisu i bardzo duża liczba podstron – wówczas szybkie dotarcie do każdej z nich i odnotowanie obecności nowych adresów poprzez standardowe linkowanie wewnętrzne może być utrudnione i trwać bardzo długo, problemy z linkowaniem wewnętrznym – jeśli w serwisie istnieją istotne problemy z odsyłaniem do części podstron (np. spotykanym rozwiązaniem jest umieszczanie linków w ramach punktów na mapie, które w wielu sytuacjach nie są widoczne dla robotów), to Google może mieć problem z zauważeniem danej podstrony, słaby profil linków zewnętrznych – jeśli posiadany serwis jest nowy i/lub mało popularny, a Google nie odwiedza go zbyt często, to szanse sprawnego indeksowania są niestety bardzo małe. Wg wytycznych Google, dobrze zbudowane serwisy z poprawnym linkowaniem wewnętrznym, które nie przekraczają 500 podstron nie muszą za wszelką cenę tworzyć pliku z mapą – roboty indeksujące powinny sobie poradzić z analizą contentu. Biorąc jednak pod uwagę stosunkowo prosty sposób na wygenerowanie mapy oraz wizję sprawniejszego indeksowania, warto każdorazowo podjąć próbę jej utworzenia. Jak powinna być zbudowana mapa strony? Poza wspomnianą potrzebą utworzenia mapy z wykorzystaniem XML, warto również wspomnieć o innych podstawowych wytycznych, których należy przestrzegać przy tworzeniu i korzystaniu z mapy strony: mapa powinna zostać umieszczona w głównym katalogu serwisu, w pliku powinny znaleźć się wyłącznie działające i indeksowalne adresy zwracające nagłówek 200, które z założenia mają zostać zaindeksowane przez wyszukiwarkę – w szczególności należy wykluczyć podstrony wywołujące przekierowania lub zwracające błąd 404, a także adresy, które wskazują poprzez link kanoniczny inną podstronę, maksymalnym rozmiarem pojedynczej, nieskompresowanej mapy strony jest 50 MB lub 50 000 adresów URL – w przypadku dużych serwisów przekraczających te wartości niezbędne będzie utworzenie dodatkowych map, często spotykanymi atrybutami w mapach strony są oraz , jednak obecnie Google je ignoruje i nie ma potrzeby umieszczania ich jako rozwinięcia informacji o danym adresie URL, z kolei atrybut (data ostatniej modyfikacji) jest analizowany przez Google, jednak wszelkie przekłamania w jego zawartości sprawią, że będzie ignorowany przez roboty, po poprawnym wygenerowaniu mapy warto przesłać ją poprzez konto Google Search Console oraz umieścić odniesienie do niej w pliku robots.txt w postaci dyrektywy „Sitemap: https://www.domena.pl/sitemap.xml„. Mapy dają jednak większe możliwości opisywania danych, co przedstawione zostanie w kolejnych punktach. Szczegółowa dokumentacja budowy map strony znajduje się na stronie projektu Sitemaps.org. Poza czysto techniczną potrzebą rozdzielenia adresów na kilka plików map związaną z przekroczeniem limitów, często spotykaną praktyką jest również podział mający na celu odseparowanie różnych typów adresów, co zwiększa przejrzystość map i ułatwia ich późniejszą analizę. Przykładowym podziałem mogą być odrębne mapy zawierające: główne kategorie i podkategorie, produkty, wpisy blogowe/poradnikowe, użytkowników, pliki graficzne/video, aktualności. Podział adresów ze względu na typy treści można odnaleźć m.in. w automatycznie generowanych mapach utworzonych przez popularny plugin Yoast SEO w WordPressie. W przypadku poprawnie skonstruowanego serwisu, pliki graficzne z reguły nie wymagają dodatkowej obecności w mapie strony, choć w niektórych przypadkach może zajść taka uzasadniona potrzeba (np. nieoptymalne ładowanie grafik poprzez JavaScript). Nieco inna sytuacja ma miejsce w przypadku filmów, których nie da się skutecznie opisać poprzez standardową optymalizację, więc aby roboty Google mogły lepiej zrozumieć zawartość danego nagrania warto uzupełnić plik mapy o możliwie jak najwięcej informacji. Zarówno w przypadku plików graficznych, jak również nagrań video, można utworzyć odrębne mapy przeznaczone na te typy treści lub zintegrować je w istniejących jako rozszerzenie informacji o wybranych podstronach.

 

Źródło:

1. https://telegram.me/BioTrendyPL/665

2. https://t.me/BioTrendyPL/665

3. https://tttttt.me/BioTrendyPL/665

Portale społecznościowe
Aktywność użytkownika
0
Forum Posts
0
Tematy
0
Pytania
0
Odpowiedzi
0
Pytanie Komentarze
0
Polubień
0
Otrzymał polubień
0/10
Ocena
0
Blog Posts
0
Blog Comments
Share:
Scarpehogan