
O mnie
Dobra orientacja w terenie jest nie tylko przywarą podróżników, ale również programów komputerowych specjalnego typu – robotów sieciowych. Niestety większość z tych, które są kluczowe dla skutecznego indeksowania witryny, nie została obdarzona zmysłem nawigacji i wymagają naszej pomocy. W tym momencie, na białym koniu wjeżdża sitemap czyli mapa strony internetowej. Głównym zadaniem sitemapy miało być dostarczanie do Google informacji na temat zmian na stronie oraz zwiększenie ilości zaindeksowanych podstron. Z perspektywy 15 lat można z pewnością stwierdzić, że zadanie się powiodło – sitemapa do dziś pełni swoja pierwotną rolę. Google nie ograniczyło się jedynie do zwiększenia swojego potencjału w zakresie crawlingu – projekt sitemap.xml został obdarzony licencją Creative Commons, tak aby mogły z niego skorzystać także inne wyszukiwarki. Rok później wsparcie dla sitemap.xml zadeklarowało Yahoo! oraz Microsoft, a w kolejnych latach dołączył do nich także Ask.com i IBM. Optymalizacja strony internetowej składa się z wielu kroków. Doskonałe przygotowanie witryny na niewiele się jednak zda, jeśli roboty sieciowe nie dotrą do wszystkich stron, które powinny znaleźć się w indeksie… I tu na pomoc przybywają mapy, a konkretnie – sitemapy. Ten niepozorny plik XML jest niezbędną wskazówką, która pozwoli robotom sieciowym szybko odkryć każdy ważny element strony, a tym samym – przyspieszyć ich indeksację i pojawienie się w wynikach wyszukiwania. Zacznijmy od tego, po co w ogóle tworzy się mapę strony (innymi słowy sitemapę)? Przede wszystkim po to, aby ułatwić wyszukiwarce Google znalezienie wszystkich stron na Twojej witrynie. Do wygenerowania pliku z mapą strony wystarczy przejść przez kilka kroków. Sprawdź, jak to zrobić! Co to jest site mapa? Mapa strony to plik XML (dawniej HTML), który zawiera listę z podstronami strony internetowej, uwzględniając ich datę modyfikacji. W site mapie powinny znaleźć się wszystkie linki do stron, które uznaje się za wartościowe i które chcemy, aby były widoczne w Google. Dla użytkowników serwisu taka mapa strony nie jest widoczna. Tworząc site mapę dajemy sygnał wyszukiwarce, jakie strony ma zaindeksować. Często bywa tak, że niektóre strony nie są widoczne z poziomu strony głównej i nie prowadzi do nich żaden link. Takie błędy w SEO się zdarzają. Na szczęście mapa strony uwzględnia je i pozwala wyszukiwarce poznać całą strukturę witryny. Ile map strony jest potrzebne? Trzeba pamiętać, że jedna mapa strony nie może być większa niż 50 MB i zawierać więcej niż 50 tys. adresów URL. Zazwyczaj jest to problem tylko w przypadku rozbudowanych portali i olbrzymich sklepów internetowych. W takiej sytuacji należy stworzyć kilka osobnych map. Aby nimi lepiej zarządzać warto stworzyć także indeks mapy witryny i w nim umieścić odnośniki do poszczególnych sitemap. Więcej informacji na ten temat znajdziecie w Supporcie Google. Dla przejrzystości sugerujemy stworzyć osobą site mapę np. dla bloga, osobą dla kategorii i osobą dla samych produktów. Ułatwi to zarządzanie stroną w Google Search Console. Dla map, które mają >3MB, warto stworzyć skompresowaną mapę, która zmniejszy pliki.Tworzy się ją w formacie gzip, który tym samym zmieni adres url mapy). Witryny, które posiadają mniej niż 500 podstron mogą skorzystać z bezpłatnej wersji Screaming Frog. Po zainstalowaniu należy wybrać zakładkę Mode -> Spider. Następnie wystarczy przekopiować adres URL strony, której sitemapę chcemy wygenerować i wcisnąć start. Po zakończeniu indeksowania dostaniemy informacje w prawym górnym rogu, ile stron zostało zaindeksowanych. Jeśli liczba ta będzie mniejsza niż 499, wystarczy wybrać Sitemaps > XML sitemap. Następnie wystarczy kliknąć przycisk dalej i zapisać wygenerowaną mapę na komputerze. W przypadku, gdy liczba podstron przekracza 500, oznacza to, że przekroczyłeś limit indeksowania, zanim zostały zaindeksowane wszystkie strony witryny. Taka mapa strony z pewnością będzie niekompletna, więc nie ma sensu jej eksportować. Stworzenie mapy strony internetowej to nie koniec – od czasu do czasu warto o ją zaktualizować, zwłaszcza po wprowadzeniu znaczących zmian w zakresie adresów lub struktury strony: wdrożenie certyfikatu SSL i przejście na adres https wymusza konieczność zmian w wszystkich adresów na stronie, przekierowanie lub usunięcie pojedynczych adresów – wystarczy zmienić ich URL lub usunąć z pliku sitemap.xml całkowita przebudowa witryny. Aktualizacja sitemap.xml to również jedno z działań, które warto wykonać po wprowadzeniu optymalizacji pod słowa kluczowe. Mapa strony internetowej typu sitemap.xml może nie jest tak kolorowa, jak jej klasyczne kuzynki – jednak jej skuteczność procentuje!
Źródło:
1. https://telegram.me/BioTrendyPL/576
Podpis