Vimermann
 
Notifications
Clear all
Vimermann
Vimermann
Grupa: Zarejestrowany
Dołączył: 2021-04-16
New Member

O mnie

Jeżeli szukasz informacji o SEO lub pozycjonowaniu to w tym artykule znajdziesz parę informacji, które pomogą Ci rozszerzyć opcje wyszukiwania Twojej witryny w najpopularniejszych przeglądarkach, takich jak na przykład Google czy Bing. Mianowicie, w tym artykule powiemy sobie czym jest mapa witryny (ang. sitemap, co zyskujemy kiedy taką mapę stworzymy oraz zastanowimy się, czy lepsza będzie dynamiczna mapa witryny, czy może statyczna. Mapa strony www (ang. sitemap) jest to spis linków URL należących do witryny wraz z parametrami opisującymi te strony właśnie. To brzmi nieco skomplikowanie, ale wcale takie nie jest. Przetłumaczmy więc sobie to na język prosty. Prowadząc stronę internetową masz główną stronę, z której przechodzisz na mniejsze strony – takie na których są wpisy, informacje, dane, i tak dalej. Strona zbudowana według takiego schematu może być rozciągnięta do niesamowitych rozmiarów, może się składać z setek, tysięcy, a czasem i dziesiątek tysięcy podstron. Jak nie trudno się domyślić, bardzo trudno jest w takiej sytuacji zarządzić taką stroną. Już setki wpisów powodują niemały kłopot, aby tym zarządzić. Co więcej przy pracach może się okazać, że niektóre linki wygasły, albo coś złego się z nimi dzieje. Wtedy właśnie przychodzi z pomocą mapa witryny. I kiedy zastanawiasz się czy tworzenie mapy strony jest dobrym pomysłem już na początku, kiedy masz jeszcze niewiele treści to odpowiedź jest twierdząca. Sitemap ma jeszcze inne, bardziej zaawansowane funkcje. Choćby we współpracy z wyszukiwarkami – które właśnie dzięki mapie witryny mogą ją prezentować w całej okazałości. Do silnika wyszukiwarki możesz użyć wtedy nie tylko strony głównej, ale zbudowana mapa witryny jest przez nie odczytywana, a następnie możesz ją modyfikować i nadawać, na przykład, różnym podstronom różną wagę – czyli które strony będą ważniejsze dla wyszukiwarek, a które mniej. W Internecie każdego dnia powstaje tysiące nowych stron www. Patrząc pod kątem budowania ruchu z organicznych wyników wyszukiwania niezwykle ważnym czynnikiem jest proces indeksacji, czyli sprawnego pojawienia się strony w indeksie wyszukiwarki Google. O tym, jak dodać stronę do Google poświęcony był osobny poradnik z materiałami wideo. Nowo założona domena bez historii nie posiada autorytetu, który trzeba wypracować optymalizacją strony pod SEO oraz działaniami związanymi z pozycjonowaniem. Jeżeli chcesz pozyskiwać klientów z naturalnych wyników wyszukiwania, koniecznym będzie szybkie zindeksowanie całej strony w Google. Istnieje prosty sposób, który pozwala sprawnie zindeksować w wyszukiwarce adres URL strony głównej oraz wszystkich podstron serwisu. Tym sposobem jest wygenerowanie mapy witryny oraz mapy grafik w formacie przyjaznym Google. Jeżeli chciałbyś dodać 10 tysięcy adresów URL do Google, wówczas ręczne dodawanie aż tylu adresów mija się z celem. Między innymi w tym celu wymyślono mapę witryny. Definiując, czym jest mapa witryny? Mapa witryny (mapa strony, sitemapa) – to plik zazwyczaj w formacie XML zawierający wszystkie aktywne adresy URL strony internetowej wraz z datą aktualizacji poszczególnych stron. Profesjonalnie przygotowana mapa witryny zawiera mapę grafik, czyli zbiór wszystkich adresów plików graficznych. Mapa strony umożliwia robotom szybkie indeksowanie podstron, co skutkuje sprawnym dodaniem adresów do indeksu wyszukiwarki Google. Sitemapę należy zgłosić w narzędziu Google Search Console oraz w pliku robots.txt, aby roboty indeksujące miały dostęp do pełnej struktury adresów serwisu. W ten sposób można zoptymalizować proces indeksowania w serwisie, ponieważ jeden plik (sitemapa) zawiera listing adresów URL całego serwisu do którego boty mają dostęp w dowolnym momencie. Statyczna czy dynamiczna sitemapa? Powolnym krokiem zmierzamy w kierunku generowania pliku sitemap.xml i tutaj warto wiedzieć, że istnieje statyczny oraz dynamiczny sposób generowania pliku z mapą strony. Statyczna mapa witryny polega na tym, że wykorzystujesz generator online do tworzenia pliku mapy strony, a następnie umieszczasz ten plik na serwerze w katalogu głównym strony (katalog public_html). Z założenia plik z mapą strony zawiera wykaz wszystkich działających adresów, dlatego w przypadku regularnie aktualizowanych witryn koniecznym będzie każdorazowe tworzenie mapy strony po opublikowaniu nowej podstrony w serwisie. W każdym przypadku, gdy rozbudowujesz swój serwis o nowe podstrony, wówczas należy wygenerować na nowo plik z mapą strony zaktualizowany o nowe adresy i nadpisać pierwotną sitemapę na serwerze. Może to być czasochłonne i uciążliwe, dlatego statycznie generowaną sitemapę można generować dla stron nieaktualizowanych lub aktualizowanych okazjonalnie, np: strony wizytówki. Dynamiczna mapa witryny polega na tym, że wraz z opublikowaniem nowego adresu w serwisie plik z mapą strony ulega automatycznej aktualizacji o nowy adres. Pozwala to zaoszczędzić czas, ponieważ dynamiczną sitemapę tworzy się zwykle jeden raz, a dalej wszystko generuje się z automatu. Fajnie, prawda? Zanim przystąpimy do poznania generatorów sitemap, warto dokładnie przeanalizować strukturę adresów URL naszego serwisu. Nie chcemy przecież, aby mapa strony zawierała adresy niedziałające z kodem błędu 404. Warto mieć pełną kontrolę nad niedziałającymi adresami także po wygenerowaniu statycznego pliku sitemapy, aby przez przypadek link 404 nie znalazł się w mapie witryny. W tym celu warto skorzystać z narzędzia Screaming Frog, który sprawnie wykryje adresy 404. Niedziałające adresy zawsze warto naprawić, ponieważ Google nie może patrzeć na takie linki. Tworzenie mapy witryny polega zazwyczaj na wygenerowaniu mapy XML z odpowiednimi znaczkami i danymi w nich zawartymi. Istnieje wiele rodzajów generatorów map stron internetowych. W zależności od rodzaju w jaki sposób prowadzimy nasza stronę, może się okazać, że nie potrzebujemy korzystać z zewnętrznych programów. Przykładowo mapa strony wordpress może być generowana przez prostą wtyczkę, którą dołączamy do naszej witryny i ona automatycznie tworzy regularnie mapy strony. Jeżeli jednak chcemy użyć zewnętrznych programów to takich także nie brakuje. W zależności od zaawansowania tworzą one nie tylko sam zbiór linków i znaczników, ale także potrafią zliczyć grafiki, zweryfikować czy nie dodajemy właśnie mapy witryny prowadzącej do nieistniejących stron (np. czy nie pojawia się w żadnym przypadku error 404), i wiele innych. Kiedy już zrobimy naszą mapę witryny, należy powiadomić wyszukiwarkę, że taka mapa witryny jest dostępna. W przypadku Google, będzie trzeba zalogować się do panelu na stronie Google Webmaster Tools i tam dodajemy witrynę, a po zweryfikowaniu strony przechodzimy do menu Indeksowanie a potem Mapa witryn i tam dodajemy mapę witryny. W ten sposób dodajemy mapę witryny do Google i już mamy automatycznie zaindeksowane wszystkie nasze podstrony bez żmudnego dodawania ich ręcznie, a potem utrzymywania ich. Podsumowując, zbudowanie mapy strony (sitemap) jest bardzo dobrym pomysłem i może przynieść wymierne korzyści. Nie tylko w kwestii zaindeksowania witryny wraz ze wszystkimi jej odnośnikami do wyszukiwarki, ale także w celu zdiagnozowania, czy żaden link nie prowadzi do nieistniejącej już strony.

 

Źródło:

1. https://comments.bot/thread/c25rrCUr1

2. https://nowewyrazy.uw.edu.pl/profil/Telegra

3.  https://www.misterpoll.com/users/623566

Portale społecznościowe
Aktywność użytkownika
0
Forum Posts
0
Tematy
0
Pytania
0
Odpowiedzi
0
Pytanie Komentarze
0
Polubień
0
Otrzymał polubień
0/10
Ocena
0
Blog Posts
0
Blog Comments
Share:
Scarpehogan